Дистанційне навчання
2019-2020 н.р.
Шановні учні та батьки! У зв’язку із запровадженням КАРАНТИНУ з 12.03.2020 по 29.05.2020 запрошую на навчання за дистанційною формою!
Волейбо́л (від англ. volleyball, інші назви: відбива́нка (заст., діал.[1] сітківка[2]) — спортивна гра з м'ячем, у якій дві команди змагаються на спеціальному майданчику, розділеному сіткою. Волейбол є олімпійським видом спорту.
Загальні відомості[ред. | ред. код]
Існують декілька різних версій гри. Мета гри — направити м'яч над сіткою таким чином, щоб він доторкнувся до ділянки суперника та запобігти спробі гравців суперника зробити те саме. Для цього команда має торкнутися до м'яча не більше трьох разів (або, можливо, ще один раз на блоку).
М'яч вводиться до гри через подачу: гравець, що подає, завдає удару по м'ячу направляючи його у бік суперника. Розіграш кожного м'яча триває до приземлення м'яча на майданчик, виходу в «аут» або порушення правил.
У волейболі команда, яка виграла розіграш, отримує очко (за системою «кожний розіграш — одне очко»). Коли команда, що приймає подачу, виграє розіграш, вона одержує очко і право подавати, її гравці переходять на одну позицію за годинниковою стрілкою.
Волейбол (англ. volleyball від volley — «залп», «удар з льоту», і ball — «м'яч») — вид спорту, командна спортивна гра, в процесі якої дві команди змагаються на спеціальному майданчику, розділеному сіткою, прагнучи направити м'яч на сторону суперника так, щоб він приземлився на майданчику супротивника (добити до підлоги), або гравець команди, що захищається, припустився помилки. При цьому для організації нападу гравцям однієї команди дається не більше трьох торкань м'яча поспіль (на додаток до торкання на блоці). Центральний орган волейболу, як міжнародного виду спорту, що визначає зведення правил FIVB (англ.) — Міжнародна волейбольна федерація. Волейбол — олімпійський вид спорту з 1964 року. Волейбол — неконтактний, комбінаційний вид спорту, де кожен гравець має свою спеціалізацію на майданчику. Найважливішими якостями для гравців у волейболі є стрибучість для можливості високо піднятися над сіткою, реакція, координація, фізична сила для ефективних ударів. Для любителів волейбол — поширена розвага і спосіб відпочинку завдяки простоті правил і доступності інвентарю. Існують численні варіанти волейболу, що відгалузилися від основного виду, —пляжний волейбол (олімпійський вид з 1996 року), міні-волейбол.
Історія[ред. | ред. код]
Походження сучасного волейболу[ред. | ред. код]
Винахідником волейболу вважається Вільям Джон Морган, викладач фізичного виховання коледжу Асоціації молодих християн (YMCA) в місті Холіоке (штатМассачусетс, США). 9 лютого 1895 року в спортивному залі він підвісив тенісну сітку на висоті 197 см, і його учні, число яких на майданчику не обмежувалося, стали перекидати через неї баскетбольний м'яч. Морган назвав нову гру «мінтонет». Роком пізніше гра демонструвалася на конференції коледжів асоціації молодих християн в Спрингфілді і за пропозицією професора Альфреда Т. Хальстеда отримала нову назву — «волейбол». У 1897 році були опубліковані перші правила волейболу. Загальні правила гри сформувалися в 1915—25. У країнах Америки, Африки, Європи практикувався волейбол з шістьма гравцями на майданчику, в Азії — з дев'ятьма або дванадцятьма гравцями на майданчику 11×22 м без зміни позицій гравцями під час матчу. У1922 році проведені перші загальнонаціональні змагання — в Брукліні відбувся чемпіонат YMCA за участю 23 чоловічих команд. У тому ж році була утворена федерація баскетболу і волейболу Чехословаччини — перша у світі спортивна організація з волейболу. У другій половині 1920-х років виникли національні федерації Болгарії, СРСР, США і Японії. У той же період формуються головні аспекти техніки — подача, приймання, нападний удар і блок. На їх основі виникає тактика командних дій. У 1930-і роки з'явилися груповий блок і страхування, варіювалися нападні й обманні удари. У 1936 році на конгресі Міжнародної федерації з гандболу, що проводився в Стокгольмі, делегація Польщі виступила з ініціативою організувати технічний комітет з волейболу як частину федерації з гандболу. Була утворена комісія, до якої увійшли 13 країн Європи, 5 країн Америки і 4 країни Азії. Членами цієї комісії як основні були прийняті американські правила з незначними змінами: виміри проводилися в метричних пропорціях, м'яча можна було торкатися всім тілом вище поясу, після того, як торкнувся м'яча на блоці, гравцю було заборонено повторне торкання поспіль, висота сітки для жінок — 224 см, зона подачі була суворо обмежена.
Післявоєнна історія[ред. | ред. код]
Після закінчення Другої світової війни стали розширюватися міжнародні контакти. 18—20 квітня 1947 в Парижі відбувся перший конгрес Міжнародної федерації волейболу (FIVB) за участю представників 14 країн: Бельгії, Бразилії, Угорщини, Єгипту, Італії, Нідерландів, Польщі, Португалії, Румунії, США,Уругваю, Франції, Чехословаччини і Югославії, які і стали першими офіційними членами FIVB. FIVB затвердила офіційні міжнародні правила, а в її складі були утворені арбітражна комісія і комісія з розробки і вдосконалення правил гри. Першим президентом FIVB був обраний французький архітектор Поль Лібо, якого згодом неодноразово переобирали на цю посаду до 1984 року.
Нові правила[ред. | ред. код]
У 1984 році Поля Лібо змінив на посту президента FIVB доктор Рубен Акоста, адвокат з Мексики. За ініціативою Рубена Акости проведено численні зміни в правилах гри, направлені на підвищення видовищності змагань. Напередодні Олімпійських ігор-1988 в Сеулі відбувся 21-й конгрес FIVB, на якому були прийняті зміни в регламенті вирішальної п'ятої партії: тепер вона повинна гратися за системою «ралі-пойнт» («розіграш-очко»). З 1998 року така система підрахунку очок розповсюджується на весь матч, в тому ж році з'явилося амплуа ліберо.
На початку 1980-х з'явилася подача в стрибку і сама гра стала ще агресивнішою і швидшою. Збільшився й зріст волейболістів. Якщо в 1970-і роки в команді могло не бути жодного гравця зростом вище 2-х метрів, то з 1990-х років все змінилося. У командах високого класу нижчими 195—200 см зазвичай є лише ліберо. Навіть у жіночих командах гравці вищі за два метри — нормальне явище. З 1990 року стала розігруватися Світова ліга з волейболу, щорічний цикл змагань, покликаний збільшити популярність цього виду спорту у всьому світі. З 1993 проводиться аналогічне змагання у жінок — «Гран-прі».
Сучасний стан[ред. | ред. код]
З 2006 року FIVB об'єднує 219 національних федерацій волейболу. Волейбол є одним з найпопулярніших видів спорту на планеті. Найрозвиненішим волейбол, як вид спорту, є в таких країнах, як Бразилія, Італія, Китай, Росія, США, Японія, Польща. Чинним чемпіоном світу серед чоловіків є Польща(Чемпіонат світу з волейболу 2014 року).
Правила[ред. | ред. код]
Гра ведеться на прямокутному майданчику розміром 18х9 метрів. Майданчик розділений посередині сіткою. Гра ведеться сферичним м'ячем колом 65—67 см, вагою 260—280 г. Кожна з двох команд складається максимум з 12 гравців, а на полі одночасно знаходяться 6. Мета гри — ударом добити м'яч до ігрової поверхні майданчика половини супротивника або примусити його помилитися.
Гра починається введенням м'яча в гру за допомогою подачі. Після введення м'яча в гру подачею і успішного розіграшу подача переходить до тієї команди, яка виграла очко. Майданчик за кількістю гравців умовно розділений на 6 зон. Після кожного переходу права подачі переходять від однієї команди до іншої в результаті розіграшу очка, гравці переміщаються в наступну зону за годинниковою стрілкою.
Подача[ред. | ред. код]
Виконує подачу гравець, який в результаті останнього переходу переміщається з четвертої в п’яту зону. Подача проводиться із зони подачі за задньою лінією ігрового майданчика. Завдання гравця, що подає, відправити м'яч на половину супротивника. До того як гравець не торкнеться м'яча при подачі, жодна частина його тіла не повинна торкнутися поверхні майданчика (особливо це стосується подачі в стрибку). У польоті м'яч може торкнутися сітки, але не повинен торкатися антен або їх уявного продовження вгору. Якщо м'яч торкнеться поверхні ігрового майданчика, команді, що подавала, зараховується очко. Якщо гравець, який подавав, порушив правила або відправив м'яч до ауту, то очко зараховується команді, що приймала. Не дозволяється блокувати м'яч при подачі, перериваючи його траєкторію над сіткою.
Прийом[ред. | ред. код]
Зазвичай приймають м'яч гравці, які стоять на задній лінії, тобто в 5, 6, 1 зонах. Проте прийняти подачу може будь-який гравець. Гравцям команди, що перебувають на прийомі, дозволяється зробити три торкання і максимум після третього перевести м'яч на половину супротивника. Обробляти м'яч на прийомі можна в будь-якому місці майданчика і вільного простору, але тільки не на половині майданчика супротивника. При цьому, якщо доводиться пасом переводити м'яч назад на свою ігрову половину, друга передача з трьох не може проходити між антенами, а обов'язково повинна проходити поза ними. Під час прийому не допускається затримка м'яча при його обробці, хоча приймати м'яч можна будь-якою частиною тіла.
Атака[ред. | ред. код]
Зазвичай при успішному прийомі м'яч приймається гравцями задньої лінії (1-е торкання), доводиться до зв'язкового гравця (2-е торкання), який передає м'яч гравцеві атаки (3-е торкання). При ударі м'яч, повинен пройти над сіткою, але в просторі між двома антенами. При цьому м'яч може зачепити сітку, але не повинен зачіпати антени або їх уявного продовження вгору. Гравці передньої лінії можуть атакувати з будь-якої точки майданчика. Гравці задньої лінії перед атакою повинні відштовхуватися за спеціальною триметровою лінією. Ліберо заборонено атакувати, тобто завдавати удару по м'ячу, котрий знаходиться вище за лінію верхнього краю сітки.
Регламент[ред. | ред. код]
Волейбольна партія не обмежена в часі і триває до 25 очок. При цьому, якщо перевага над супротивником не досягла 2 очок, партія триватиме до тих пір, поки не буде досягнута потрібна перевага. Матч триває до того, як одна з команд виграє три партії. У п'ятій партії (тай-брейк) рахунок ведеться до 15 очок. У кожній партії тренер кожної з команд може попросити два тайм-аути по 30 секунд. Додатково у перших 4 партіях призначаються технічні тайм-аути після досягнення однієї з команд 8 і 16 очок (по 60 секунд). У кожній партії тренер має право провести не більше 6 замін польових гравців (окрім ліберо).
До вашої уваги відео-матеріали:
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Проблема залучення дітей та
молоді до занять спортом та систематичними фізичними вправами турбує освітян та
медиків останні десятиліття. Фахівцями спостерігається вже небезпечне для
школярів обмеження рухової активності. Це вимагає пошуку нових форм організації
фізкультурно-оздоровчої роботи вітчизняних навчальних закладів, в тому числі у
позашкільних навчальних закладах, в яких функціонують гуртки
фізкультурно-спортивного напряму. Досвідченість дітей у оздоровчій діяльності,
засвоєння особливостей улюбленої спортивної гри стануть підґрунтям виховання
щасливої і здорової дитини, яка може в повній мірі використовувати свої
можливості, розвиватися як творча особистість, освоїти цінності фізичної
культури.
Навчальна програма «Оздоровчий
волейбол» створена на основі навчальної програми «Волейбол» для дитячо-юнацьких
спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву,
шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів
спортивного профілю, підготовленої авторським колективом В.В. Туровським, О.В.
Осадчим, С.В. Гаркушою, Л.В. Жулою (обговорена та ухвалена Федерацією волейболу
України, отримала експертну оцінку фахівців Міністерства України у справах
сім’ї, молоді та спорту та Вченої ради ДНДІФКС, 2009); програми «Основи
здоров’я» для загальноосвітніх навчальних закладів (1-4 класи), підготовленої
авторським колективом Т.Є. Бойченко, Т. В. Воронцовою, О.В. Гнатюк, С.В. Гозак,
О.Л. Москаленко, В. А. Савченко (затверджені наказом МОНмолодьспорт України від
12.09.2011
№ 1050); Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх
навчальних закладів (затверджені наказом МОНмолодьспорт України від 31.10.2011
№ 1243).
Навчальна програма реалізується
в гуртку фізкультурно-спортивного напряму і спрямована на дітей віком від 9-10
років. Групи комплектуються з дітей, які мають бажання займатися волейболом.
Ніякі спеціальні вимоги чи іспити не впроваджуються. Головним завданням
керівника гуртка є прищепити інтерес дітей до гри у волейбол, сприяти засвоєнню
культури рухів, оздоровити гуртківців.
Мета програми - формування
морально-духовної життєво компетентної особистості засобами
фізкультурно-спортивної діяльності.
Основні завдання:
навчити принципам здорового
способу життя та шляхам їх реалізації у повсякденному житті;
зміцнити здоров’я, сприяти
правильному фізичному розвиткові та різнобічній фізичній підготовленості;
формувати самомотивацію на
здоровий спосіб життя через усвідомлення цінності власного здоров’я та здоров’я
оточуючих та на особистому прикладі дітей та педагогів;
прищепити сталий інтерес до
занять волейболом;
навчити й опанувати техніку й
тактику гри у волейбол;
призвичаїти до ігрових умов,
розвинути рухливість;
засвоїти культуру рухів,
розвинути гнучкість, спритність;
розвинути загальні фізичні
якості і творчі здібності гуртківців;
розвинути спеціальні фізичні
якості та здібності, потрібні для удосконалення технічних та тактичних дій;
сприяти організації активного,
творчого відпочинку і спілкування засобами фізкультурно-спортивної діяльності;
виховати у гуртківців
впевненість у своїх силах, доброзичливість, самостійність, вольові якості,
відповідальність, вміння працювати у команді, вміння запобігати конфліктам,
спостережливість, кмітливість, ініціативність, виразність, пластичність,
спритність.
Навчальна програма початкового
рівня, передбачає 1 рік навчання: 216 годин на рік, 6 год. на тиждень.
В основу програми покладено
положення компетентісного та діяльнісного підходів, що передбачає розвиток
здоров’язбережувальної
компетентності
як базової для програм оздоровчого напряму позашкільної освіти.
Заняття з дітьми проводяться в
спеціально обладнаному приміщенні, в разі сприятливої погоди переносяться на
спортивний майданчик (проведення змагань, спортивних свят, рухливих ігор). У
гурток приймаються діти, які не мають медичних протипоказань.
Форма проведення занять –
групова, з урахуванням індивідуальних можливостей і потреб кожної дитини.
Кількість дітей у групі - 15 вихованців.
Методи навчання – словесні,
наочні, практичні, ігрові, які сприяють створенню позитивного емоційного
клімату і формуванню стійкого інтересу до занять волейболом.
Програма передбачає проведення
ситуаційно-рольових та сюжетно-рольових ігор, ігор-бесід, ігор-мандрівок,
екскурсій, ігрових вправ, колективних творчих панно, бесід, конкурсів, рухливих
ігор, вікторин, виставок малюнків, спортивних змагань, козацьких забав, веселих
стартів, естафет.
Формами контролю за
результативністю навчання є стан здоров’я гуртківці, опитування, виконання
контрольних вправ, участь у змаганнях. Основним критерієм оцінки є не
спортивний результат, а функціональний стан учнів, а також формування системи
цінностей, які складаються у гуртківців завдяки заняттям грою у волейбол,
усвідомлена потреба в регулярних фізичних вправах.
Основними засобами спортивного
тренування є вправи, спрямовані на формування належного рівня загальної
фізичної підготовленості, та вправи з техніки та тактики гри. Теоретичний
матеріал програми тісно пов'язаний із практичним. Заняття мають викликати
позитивні емоції, враховуючи психологічні особливості молодших школярів. Тому
важливо творчо використовувати ігрові методи, музичний супровід занять, сучасні
комп’ютерні технології.
Для проведення занять
необхідний спортивний інвентар, волейбольні м’ячі, атрибути для проведення
рухливих ігор, змагань та свят, музичний центр. Спортивний зал повинен бути
забезпечений аптечкою з набором медикаментів для надання першої медичної
допомоги та засобами пожежогасіння.
Календарне
планування гуртка
(2 год на
тиждень)
№ п/п
|
Тема
|
Дата
|
|
1
|
Історія виникнення волейболу.
Правила безпечної поведінки під час занять з волейболу.
|
07.09
|
|
2
|
Практична година
|
||
3
|
Комплекс
ЗРВ з волейбольними м’ячами. Стрибкові
вправи. Стійка волейболіста.
|
14.09
|
|
4
|
Практична година
|
||
5
|
Розміщення та перехід
гравців на ігровому майданчику.
Рухлива гра «Малюкбол» («Піонербол»)
|
21.09
|
|
6
|
Практична година
|
||
7
|
Санітарно-гігієнічні
вимоги до спортивного інвентарю.
Комплекс ЗРВ з волейбольними
м’ячами. Способи пересування гравців ігровим майданчиком.
|
28.09
|
|
8
|
Практична година
|
||
9
|
Передача м'яча обома руками зверху у парах. Прийом
м'яча обома руками знизу від стіни. «Малюкбол»
|
05.10
|
|
10
|
Практична година
|
||
11
|
Загальна характеристика
гри волейбол (розмітка ігрового майданчика, розміщення гравців, основні
правила гри).
Способи пересування
гравців ігровим майданчиком.
|
12.10
|
|
12
|
Практична година
|
||
13
|
4х100 кистьових передач
м'яча двома руками зверху біля стіни. Прийом м'яча обома руками знизу від
стіни. Вправи на розтягування
|
19.10
|
|
14
|
Практична година
|
||
15
|
Місце українського
волейболу на сучасному етапі розвитку європейського спорту.
Комплекс ЗРВ з волейбольними м’ячами10 передач двома
зверху над головою, потім партнеру.
|
26.10
|
|
16
|
Практична година
|
||
17
|
Передача двома руками
зверху з накидання партнера. Прийом м'яча обома руками знизу від стіни.
«Малюкбол»
|
02.11
|
|
18
|
Практична година
|
||
19
|
Способи пересування гравців
ігровим майданчиком. Передача м'яча обома руками зверху у парах. Прийом
м'яча обома руками знизу від стіни. «Малюкбол»
|
09.11
|
|
20
|
Практична година
|
||
21
|
Прийом м'яча обома руками
знизу з накидання партнера.. Прийом м'яча обома руками знизу від стіни , над
собою. Рухлива гра «Малюкбол».
|
16.11
|
|
22
|
Практична година
|
||
23
|
Передача м'яча обома руками
зверху від стіни. Прийом м'яча обома руками знизу з накидання партнера.
Підкидання м'яча для нижньої прямої подачі, рух ударної руки (імітація
нанесення удару по м'ячу). Вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового
пояса
|
23.11
|
|
24
|
Практична година
|
||
25
|
Передача м'яча обома руками
зверху від стіни. Прийом м'яча обома руками знизу з накидання партнера. Вибір
місця для виконання нижньої подачі. Нижня пряма подача. Гра волейбол за
спрощеними правилами
|
30.11
|
|
26
|
Практична година
|
||
27
|
Передача м'яча обома руками зверху над собою, від
стіни. Прийом м'яча обома руками знизу у парах. Нижня пряма подача з
скороченої дистанції. Вправи для розвитку гнучкості верхнього плечового пояса
|
07.12
|
|
28
|
Практична година
|
||
29
|
Способи пересування гравців ігровим майданчиком.
Передача м'яча обома руками зверху у парах. Вибір місця для виконання другої
передачі.
|
14.12
|
|
30
|
Практична година
|
||
31
|
Передача м'яча обома руками
зверху над собою, від стіни. Прийом
м'яча обома руками знизу у парах. Нижня пряма подача. Гра волейбол за
спрощеними правилами
|
21.12
|
|
32
|
Практична година
|
||
33
|
Прийом м'яча обома руками знизу після переміщення.
Передача м'яча обома руками зверху від стіни. Прийом м'яча знизу після
виконання нижньої прямої (бокової) подачі від стіни. Вправи на розтягування
|
25.12
|
|
34
|
Практична година
|
||
35
|
Заключне заняття. Змагання між учнями школи .
|
04.01
|
|
36
|
Резервне заняття
|
Календарне
планування гуртка з волейболу
ІІ семестр
(2 години
на тиждень)
№ п/п
|
Тема
|
Дата
|
Примітка
|
|
37
|
Повторення вивчених
елементів, рухів та прийомів.Повторення техніки безпеки під час занять. Вплив фізичних вправ на організм людини.
Розвиток спеціальної точності та тренування точності управління м’ячем.
|
11.01
|
||
38
|
Практична година
|
|||
39
|
Спеціальні
і фізична підготовка. Удосконалення вивчених передач.
|
18.01
|
||
40
|
Практична година
|
|||
41
|
Удосконалення вивчених
передач. Основна стійка, переміщення і зупинка.
|
25.01
|
||
42
|
Практична година
|
|||
43
|
Вправи в парах з м’ячем. Техніка гри у волейбол.
|
01.02
|
||
44
|
Практична година
|
|||
45
|
Нападаючий удар і блокування. Двостороння гра у
волейбол.
|
08.02
|
||
46
|
Практична година
|
|||
47
|
Удосконалення
передач м’яча. Попередження травм,
самоконтроль, групування при падіннях.
|
15.02
|
||
48
|
Практична година
|
|||
49
|
Навчання стрибку і розбігу для нападаючих дій.
Повторення вивчених передач. Верхня передача над собою і вперед.
|
22.02
|
||
50
|
Практична година
|
|||
51
|
Тренування управління м’ячем. Нижня бокова і
пряма подачі.
|
01.03
|
||
52
|
Практична година
|
|||
53
|
Техніка верхньої подачі.
Удосконалення попередньо вивчених подач. Навчальна гра.
|
15.03
|
||
54
|
Практична година
|
|||
55
|
Навчання та нападаючому
удару. Ігри і естафети з елементами волейболу.
|
22.03
|
||
56
|
Практична година
|
|||
57
|
Удосконалення
вивчених передач. Верхньої та нижньої, прямої і бокової подач м’яча.
Закріплення нападаючого удару
|
25.03
|
||
58
|
Практична година
|
|||
59
|
Повторення правильного
положення кистей і пальців. Техніка передачі м’яча через сітку в стрибку.
|
05.04
|
||
60
|
Практична година
|
|||
61
|
Техніка виконання передачі м'яча, стоячи
спиною до цілі. Відбивання м'яча кулаком
|
12.04
|
||
62
|
Практична година
|
|||
63
|
Повторення,
закріплення та узагальнення попередніх вивчених прийомі подач, приймання і
нападу. Прийом
м'яча в падінні.
|
19.04
|
||
64
|
Практична година
|
|||
65
|
Повторення вивченого за рік. Інструкторська і судійська
підготовка.
|
26.04
03.09
|
||
66
|
Практична година
|
|||
67
|
Повторення вивченого за
рік. Інструкторська і судійська підготовка.
|
10.05
17.05
|
||
68
|
Практична година
|
|||
69
|
Контрольні випробування. Змагання між учнями школи.
|
24.05
31.05
|
||
70
|
Підбиваємо підсумки за рік. Заключне заняття. Подяка та
нагородження учасників гуртка.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар